SUSUZ YAZ      1964

METİN ERKSAN   1929-2012

Çanakkale’de doğdu. İlk ve orta öğrenimini İstanbul’da tamamladı. İstanbul Pertevniyal Lisesi’nde okudu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi bölümününden 1952’de “Tarihi Yarımada Suriçi/Galata Suriçi İstanbul Hanları” adlı lisans teziyle mezun oldu. 1950 yılında daha üniversitede okurken Atlas Film için Yusuf Ziya Ortaç‘ın ‘Binnaz’ adlı oyununu senaryolaştırarak sinemaya adımını attı.(1959’’Binnaz’’ yönetmen Mümtaz Yener) Bu arada gazete ve dergilere ‘Kamera’ takma adıyla sinema eleştirileri yazdı.

1952’’Karanlık Dünya’’ ile yönetmen olarak ilk filmini Aşık Veysel’in Hayatını anlatarak başladı.1956-1958 arası askerliğini Yıldız Sarayı ‘Merkez Ordu Sinema Dairesi’nde yaptı.Türk Sinemasının lokomotif yönetmeni olarak çok fazla senaryo yazdı, film yönetti.

1958’de Türk Sinema Sanatçıları Derneği’ni, 1962 Türk Sinema İşçileri Sendikası’nı , 1965’te Türk Sinema ve Film Rejisörleri Birliği’ni kurdu.1964 ‘’Susuz Yaz’’ filmi, Berlin Film Festivalinde  ‘GOLDEN BEAR’ Altın Ayı ödülünü kazandı.

1963’te Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Film Arşivi’nin kurulmasına düşünsel ve uygulamalı olarak öncülük etti. 1975’te aynı üniversitede sinema öğretiminin başlamasını sağladı. Mimar Sinan Üniversitesi Sinema ve Televizyon Bölümü’nde ve İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde 1975-2005 yıllarında Sinema Kuramı adı altında sinema ve film dersleri verdi.

1973 yılında Sait Faik Abasıyanık‘ın 1973“Müthiş Bir Tren”, Kenan Hulusi‘nin1973 “Sazlık”, Samet Ağaoğlu‘nun 1973“Bir İntihar”, Sabahattin Ali‘nin1973 “Hanende Melek” ve Ahmet Hamdi Tanpınar‘ın1973 “Geçmiş Zaman Elbiseleri” adlı öykülerini, TRT Kurumu adına “Beş Türk Hikayesi” ismiyle yönetti. 1981 yılında TRT adına sinema alanındaki son çalışması olan “Preveze’den Önce” adlı diziyi gerçekleştirdi.

Bir çok festivalde çeşitli ödüller kazanmış, adına toplu gösteriler, film haftaları düzenlenen sanatçıya 1997’de Mimar Sinan Üniversitesi Senatosu kararı ile “Onursal Profesörlük” unvanı verildi.  Metin Erksan, her dönemde yeniden keşfedilen, sinemasıyla en çok tartışılan,Türk Sineması’nın Auteur yönetmenlerindendir.
‘’İşçi filmi, toprak filmi gibi kavramlar olmaz. İnsanın dramının filmi olur’’
Metin Erksan
Ödülleri:
1959- Türk Filmleri Festivali ‘’Dokuz Dağın Efesi’’  Jüri özel Ödülü
1959-Türk Filmleri Festivali ‘’Gecelerin Ötesi’’ En Başarılı Senaryo Ödülü
1959- Sinema Dergisi ‘’Gecelerin Ötesi’’ En İyi Film Ödülü
1962- Tunus Kartaca Film Festivali ‘’Yılanların Öcü’’ Şeref Madalyası Ödülü
1964- Berlin Film Festivali’’Susuz Yaz’’ ALTIN AYI ödülü
1964- Sinema yazarlarınca ‘’Acı Hayat’’ Yılın Filmi Ödülü
1965- İzmir Film Şenliği ‘’Suçlular Aramızda’’ En İyi Yönetmen Ödülü
1965- Milano Film Festivali’’Suçlular Aramızda’’ En İyi Sosyal içerik Ödülü
1969- Adana Film Festivali’’Kuyu’’ En Başarılı film ve Yönetmen Ödülü
1987- Antalya Film Festivali  ‘’Onur’’ ödülü
1990- Ankara Film Festivali  ‘’Emek’’ Ödülü
1997- Mimar Sinan Üniversitesi ‘’Onursal Profesörlük’’ Ödülü
SUSUZ YAZ/yönetmen:Metin Erksan/senaryo: Necati Cumalı,Metin Erksan/ görüntü : Ali Uğur/ müzik: Manos Hatzidakis/ Oyuncular: Erol Taş,Hülya Koçyiğit,Ulvi Doğan, / Hitit Film/ 1964
Susuz Yaz, içerisinde barındırdığı kuvvetli siyasi taşlamaları ile politik sinemamızın az sayıdaki örneklerindenden biridir. Ülkemizde uzunca süre gösterimi yasaklanmış,fakat, Berlin Film Festivali’nde Altın Ayı ödülünü kazanarak olağanüstü bir başarı yakalamıştır.
Konu: Urla, Bademler̵ köyü, evvelce bir Rum’a ait olan topraklar Savaştan sonra köylülerce bölüşülmüş, Bölgedeki suyun kaynağı Kocabaşların arazisinde kalmıştır. 1947 yılında O zamana dek bir sorun çıkmazken su artık ekicilere yetmiyor.  Filmden alınmış bir diyalog:
Osman;  “..Gayrı aşağı tarlalara salmayacağız suyu. Önce bizim tarlalar sulanacak, artanını vereceğim komşulara..Su bizim değil mi, ne şekil istersem o şekil kullanırım.
Hasan;  “Su, toprağın kanı Ağam. Kimse bu işe rızasıyla ‘evet’ demez. Milletin dikine gitmek iyi değildir.”

        

1964 Susuz Yaz                  1965 Sevmek Zamanı              1962 Yılanların Öcü

FİLMOGRAFİ   (Bazıları)

1952 – Karanlık Dünya / Aşık Veysel’ın Hayatı
1954 – Beyaz Cehennem / Cingöz Recai
1955 – Yol Palas Cinayeti
1956 – Ölmüş Bir Kadının Evrakı Metrukesi
1958 – Dokuz Dağın Efesi
1959 – Hicran Yarası
1960 – Gecelerin Ötesi
1960 – Şoför Nebahat
1961 – Mahalle Arkadaşları
1961 – Oy Farfara Farfara
1962 – Sahte Nikah

1962 – Yılanların Öcü
1962 – Acı Hayat
1962 – Çifte Kumrular
1964 – İstanbul Kaldırımları
1964 – Suçlular Aramızda
1964 – Susuz Yaz
1965 – Sevmek Zamanı
1966 – Ölmeyen Aşk
1967 – Ayrılsak da Beraberiz

1968 – Kuyu
1969 – İki Günahsız Kız (İki Hikayeli Film)
1969 – Ateşli Çingene
1969 – Dağlar Kızı Reyhan
1970 – Sevenler Ölmez
1970 – Eyvah
1971 – Hicran
1971 – Makber
1971 – Feride
1972 – Keloğlan’la Can Kız
1972 – Süreyya
1973 – Bir İntihar
1973 – Geçmiş Zaman Elbiseleri

1973 – Hanende Melek
1973 – Müthiş Bir Tren
1973 – Sazlık
1973 – Dağdan İnme
1974 – Şeytan
1976 – İntikam Meleği / Kadın Hamlet
1977 – Sensiz Yaşayamam
1982 – Preveze Öncesi


0 yorum

Bir yanıt yazın

Avatar placeholder

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir