KANUN NAMINA 1952
ÖMER LÜTFİ AKAD 1916-2011
Türk Sinemasının yapı taşlarından usta yönetmen ve yazardır. Türk Sinema tarihi yazarlarının “Muhsin Ertuğrul‘dan Sonraki Sinemacılar Dönemi” diye adlandırdığı dönemin en önemli ismi şüphesiz Ömer Lütfi Akad’dır. Akad, kendinden önceki sinemacılardan farklı olarak sinema tekniği ve diline yeni bir anlayış getirmiştir.
Jeanne D’arc Fransız okulunda eğitimini tamamladıktan sonra
Galatasaray Lisesi‘ne devam eden Akad, 1942 yılında İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret Okulu’nun Maliye Bölümü’nü bitirdi. Vatani görevini tamamladıktan sonra bir süre Osmanlı Bankası muhasebe bölümünde çalışan Akad, daha sonra Lale Film şirketinde muhasebeci olarak çalıştı. Halkevleri tarafından hazırlanan çeşitli tiyatro oyunlarının dekor işleriyle ilgilenen ve amatör oyuncu olarak sahneye çıkan Akad, Beş Sanat adlı bir edebiyat dergisi çıkardı.
Akad’ın sinemaya ilk adım atışı Şakir Sırmalı‘nın yönettiği 1946 ‘’Domaniç Yolcusu’’ adlı filmle oldu. Filmin yapım yönetmenliğini üstlenen Akad, İlk yönetmenlik tecrübesini,rejisörlüğünü Seyfi Havaeri‘nin yaptığı,1948’’ Damga ‘’isimli filmin bazı sahnelerini çekerek yaptı
İlk filmi 1949’’ Vurun Kahpeye‘’ Halide Edip Adıvar‘ın aynı adlı romanından beyaz perdeye aktardı. Film hasılat rekorları kırdı, büyük ilgi gördü. 1950‘de senaryosunu da kendisinin yazdığı müzikal yapım ‘’Lüküs Hayat’‘da Muzaffer Hepgüler,Settar Körmükçü,Halide Pişkin rol aldı.1952’’ Tahir ile Zühre’’,1952 ‘’İngiliz Kemal Lawrens’e Karşı’’ ve1952’’ Arzu ile Kamber’ filmlerini yönetti. 1952 yılında yaptığı ‘’Kanun Namına’’ Ayhan Işık‘ı üne kavuşturdu.
1955 yılında Yaşar Kemal‘in senaryosunu yazdığı Beyaz Mendil‘le ikinci büyük çıkışını yaptı. Attila İlhan‘ın senaryosunu yazdığı1959 ‘’Yalnızlar Rıhtımı’’ isimli filmi o dönemde büyük tartışmalara yol açtı.İzmir Pasaport Limanı’na göre senaryo yazıldığı halde,Film,İstanbul limanında çekilmiş olması tartışma konusu olsa da özgün bir filmdir. (Tangolar söyleyen bir kadın şarkıcıyı, kaçakçıları, bar sahiplerini, yakışıklı kaptanları biraraya getiren şiirsel bir gerçekçilik yakalamaya çalışan bir film. Lütfi Akad’ın kendi sözleriyle Yalnızlar Rıhtımı: “Bir estetizm gösterisi, kuru gürültüdür. En eksiksiz şekliyle Antonioni estetizmine varır.” (Türk Sinema Tarihi kitabı Giovanni.Scognamillo)
1967 ’’Hudutların Kanunu’’ Akad sinemasının diğer bir dönüm noktasıdır. Senaryosunu Yılmaz Güney‘le birlikte yazdı ve,Yılmaz Güney’in etkileyici oyunu filmi ölümsüzleştirdi.( Sınır boylarında kaçakçılık yapan Hıdır’ın ektiği toprak çoraksa; Suçlular köylüyü sömüren toprak ağaları mı, köy ilkokulunu ateşe verip yakan yobaz zihniyetliler mi, köylüyü kaçakçılığa iten düzen midir? )
1968’’Vesikalı Yarim’’,1971’’ Bir Teselli Ver ‘’ve 1972’’Yaralı Kurt’’ gibi büyük ilgi gören yapımlardan sonra,Türk Sinemasının en önemli üçlemesi olan 1973’’Gelin’’ ,1973’’ Düğün’’ ve 1974’’ Diyet ‘’ filmlerinde iç göç sorunlarını perdeye yansıttı. Gelin’de Yozgat’tan İstanbul’a taşınan bir ailenin büyük kentte yaşadıkları sorunları, Düğün’de Şanlıurfalı bir ailenin aynı eksende başına gelenleri ve Diyet’te ise emekçilerin dramını anlattı.
1964 ve 1974 yılları arasında 10’a yakın belgesel ve TV filmi çekti. 1979 da yaptığı TV filmlerinden sonra yönetmenlik yapmadı. Filmlerinde dekor yerine mekan kullandı.İtalyan Yeni Gerçekçilik akımından esinlendi,Kamerasını sokağa taşıdı.Kendine özgün sinema dilini oluşturmuş Türk Sinemasının Auteur Yönetmenidir.Ödülleri:
-1953 Türk Film Dostları Derneği ‘’Kanun Namına’’ En iyi Film ve Yönetmen
-1954 Türk Film Dostları Derneği’’Öldüren Şehir’’ En iyi Yönetmen Ödülü
-1954 Türk Film Dostları Derneği’’Bulgar Sadık’’ En İyi Film Ödülü
-1965 İzmir Fuarı 1.Film Şenliği ‘’Üç Tekerlekli Bisiklet’’ En İyi Film Ödülü
-1966 Antalya Film Festivali ‘’Hudutların Kanunu’’ En İyi İkinci Film Ödülü
-1968 Antalya Film Festivali ‘’Vesikalı Yarim’’En İyi İkinci Film Ödülü
-1968 Yeni Sinema Dergisi ‘’Kızılırmak-Karakoyun’’ en iyi film Birincilik
-1972 Adana Film Festivali ‘’Yaralı Kurt’’ En İyi İkinci Film Ödülü
-1972 Adana Film Festivali ‘’Irmak’’ En iyi Ü;çüncü Film Ödülü
-1973 Uluslararası Tahran Film Şenliği ‘’Gelin ‘’ ön elemeyi kazandı
-1973 Adana Film Festivali ‘’Gelin’’ En İyi Film Birincilik Ödülü
-1973 Adana Film Festivali ‘’Canım Kardeşim’’ En İyi Film İkincilik Ödülü
-1974 Antalya Film Festivali ‘’Düğün’’ En İyi Film Birincilik Ödülü
-1974 Antalya Film Festivali En İyi Yönetmen Ödülü
-1975 20.Antalya Film Festivali ‘’ONUR’’ Ödülü
-İDGSA Film Arşivi kurslarında Öğretmenlik
-IDGSA Sinema TV Enstitüsünde Öğretim Görevlisi
-1997 Mimar Sinan Üniversitesi ‘’Onursal Profesörlük’’ payesi
-1998 TC Cumhurbaşkanlığı ‘’Kültür ve Sanat’’ Büyük Ödülü
KANUN NAMINA/ yönetmen:Ömer Lütfi Akad/ senaryo: Lütfi Akad,Osman Ferit Seden/ görüntü: Enver Burçkin/ses: Yorgo İlyadis / oyuncular: Ayhan Işık,Gülistan Güzey,Muzaffer Tema,Nubar Terziyan,Settar Körmükçü/ Kemal Film/1952
Konusu gerçek bir olaydan alındı. Bu film Akad’ın baş yapıtlarından biri olmasının dışında “Polisiye türdeki kent filmleri” akımını da başlattı.1953 yılında,Türk Film Dostları Derneği (en iyi film) (en iyi yönetmen) ödülleri verilmiştir.
Bir otomobil tamircisi olan Nazım Usta, Ayten’e aşıktır ve çift sonunda evlenerek mutlu sona ulaşır. Ancak gelişen kıskançlık olayları sonucu Nazım dayanamayarak Halil ile Nezahat’i öldürür, eşi Ayten’i yaralar. Peşine polis takılan Nazım, atölyesine sığınır ve orada tutuklanmamak için direnir. Ayten’in iknası sonrası polise teslim olur.
1952 Kanun Namına 1955 Beyaz Mendil 1966 Hudutların Kanunu
FİLMOGRAFİ (Bazıları)
1979 Çekiç ve Titreşim (Tv Filmi)
1979 Kuma (Tv Filmi)
1979 Isı (Tv Filmi)
1979 Emekli Başkan (Tv Dizisi)
1975 Topuz (Tv Dizisi)
1975 Pembe İncili Kaftan (Tv Dizisi)
1975 Ferman (Tv Dizisi)
1975 Diyet (Tv Dizisi)
1974 Esir Hayat
1974 Diyet
1973 Gelin
1973 Düğün
1972 Yaralı Kurt
1972 Irmak
1972 Gökçe çiçek
1971 Vahşi Çiçek
1971 Rüya Gibi
1971 Mahşere Kadar
1971 Bir Teselli Ver
1971 Anneler Ve Kızları
1969 Seninle Ölmek İstiyorum
1968 Vesikalı Yarim
1968 Kader Böyle İstedi
1967 Kızılırmak-KaraKoyun
1967 Kurbanlık Katil
1967 Ana
1966 Sırat Köprüsü
1966 Hudutların Kanunu
1963 Dişi Kurt
1962 Üç Tekerlekli Bisiklet
1961 Sessiz Harp
1960 Yangın Var
1960 Cilalı İbo’nun Çilesi
1959 Zümrüt
1959 Yalnızlar Rıhtımı
1959 Ana Kucağı
1958 Meyhanecinin Kızı / Mapushane Çeşmesi
1957 Kara Talih
1957 Ak Altın
1956 Kalbimin Şarkısı
1955 Meçhul Kadın
1955 Kardeş Kurşunu
1955 Görünmeyen Adam İstanbul’da
1955 Beyaz Mendil
1954 Çalsın Sazlar Oynasın Kızlar / Oyna Kızım Oyna
1954 Vahşi Bir Kız Sevdim
1954 Bulgar Sadık / Kaçın Türkler Geliyor
1953 Öldüren Şehir
1953 Katil
1953 Altı Ölü Var / İpsala Cinayeti
1952 İngiliz Kemal Lawrence’e Karşı
1952 Tahir İle Zühre
1952 Kanun Namına
1952 Arzu ile Kamber
1950 Lüküs Hayat
1949 Vurun Kahpeye
Yönetmenliğini Yaptığı Belgesel Filmler
Dört Mevsim İstanbul – 1990
Dört Mevsim İstanbul: İstanbul Bir Şarkıdır
Dört Mevsim İstanbul: İstanbul Bir Özlemdir
Dört Mevsim İstanbul: İstanbul Bir Kavgadır
Dört Mevsim İstanbul: Doğuş
(Orman Bakanlığı Adına 7 Film)
1973 Ormanın Ruhsal Sağlıkla İlgisi
1973 Ormanların Ekonomik Değeri
1973 Ormanları Koruma
1973 Ormancılığımızda Dün ve Bugün
1973 Orman-Köy İlişkileri
1973 Orman Yetiştirme, Ağaçlandırma
1973 Orman Endüstrisi
1964 Bir Gazetenin Hikayesi 1964 Unilever 1964 Tanrının Bağışı Orman
0 yorum